
Vorm en inhoud van een gesprek
Een gesprek kun je onder andere indelen in vorm en inhoud. De vorm is hoe je iets bespreekt met elkaar, de inhoud is wat je bespreekt. Als een gesprek naar je gevoel ‘stroef’ verloopt, kijk dan eens of dat ligt aan de vorm of aan de inhoud. Stoor je je aan hoe iemand iets tegen je zegt? Of gaat het om wat iemand tegen je zegt?
Pas op met conclusies trekken
Vaker dan je denkt gaat het om de vorm waar je je niet prettig bij voelt. Dit komt omdat diverse factoren een rol spelen in communicatie, zoals ik ook uitleg in mijn communicatiemodel. Als iemand iets tegen je zegt, speelt zowel verbale als non-verbale communicatie een rol en deze roepen gedachten en emoties bij je op. We hechten ook niet allemaal dezelfde betekenis of waarde aan woorden, dit komt door ons referentiekader. Door je gedachten, emoties en referentiekader kan het zijn dat je de betekenis anders opvat dan de ander bedoelt. Dit kan er mede voor zorgen dat een boodschap niet helder bij je binnenkomt en je er onprettig bij voelt. Trek niet te snel conclusies over wat de ander wel of niet zou bedoelen, dit vergroot het risico op miscommunicatie.
Wat is je behoefte?
Probeer daarom eerst op te helderen wat ervoor zorgt dat je je er onprettig bij voelt. Het is belangrijk voor jezelf om helder te krijgen wat je behoefte is. Heb je bijvoorbeeld behoefte dat er naar je wordt geluisterd en heb je het gevoel dat daar geen gehoor aan wordt gegeven? Geef dat gerust aan door te zeggen: ‘Ik mis dat er naar mij geluisterd wordt’. Het kan ook zijn dat het niet helder is wat de ander bedoeld. Als het niet helder is, kun je ook moeilijk over de inhoud praten. Zorg eerst voor opheldering door te zeggen: ‘ik mis dat het helder is wat je zegt’, of ‘zou je dat op een andere manier kunnen verwoorden?’.
De inhoud in
Nadat de vorm (hoe je met elkaar praat) is opgehelderd en je samen weer op 1 lijn zit, dan kun je over de inhoud praten. Je zult merken dat dit dan veel makkelijker gaat en dat het gesprek soepeler loopt.
Succes!


You May Also Like

Non-verbale communicatie
12 augustus 2022
Gelukkiger door grenzen te stellen
16 juni 2022