Zelfverzekerd door goede communicatie
Communicatie,  Geluk

Zelfverzekerd door goede communicatie

Ik denk zelf dat je goed communiceren kunt leren. En als je goed communiceert, voel je je meer zelfverzekerd. Je hebt meer zelf in de hand dan dat het je ‘overkomt’.

Zelfverzekerd door goede communicatie

Je hebt als mens verschillende communicatiestijlen (de manier waarop je communiceert). Deze pas je (bewust of onbewust) toe tijdens het communiceren. Zo praat je anders tegen je manager dan tegen je zus, of dan tegen je zus en je geliefde. Je neemt als het ware een rol aan. Het is interessant en handig om je bewust te worden van deze zogenaamde rollen en de verschillende communicatiestijlen. Als je je bewust bent hiervan, ben je beter in staat je communicatiestijl aan te passen in verschillende situaties en deze in verschillende rollen makkelijker toe te passen. Kijk hier voor uitleg over mijn communicatiemodel.

Communicatiestijlen

De volgende communicatiestijlen zijn volgens de Roos van Leary (van Timothy Leary) mogelijk:

  • Autoritair;
  • Leidend;
  • Helpend;
  • Meewerkend;
  • Afhankelijk;
  • Teruggetrokken;
  • Provocerend;
  • Agressief.

Daarbij wordt gesteld dat:

  • Autoritair en leidend een leidende stijl is;
  • Helpend en meewerkend een samenwerkende stijl is;
  • Afhankelijk en teruggetrokken een volgende stijl is;
  • Provocerend en agressief een vijandige stijl is.

Aan de manier waarop iemand iets zegt kun je afleiden om welke communicatiestijl het gaat. Op een vijandige stijl wordt anders gereageerd dan op een samenwerkende stijl. Zo krijg je een andere reactie als je bijvoorbeeld zegt: ‘Muziek uit!’ dan wanneer je zegt: ‘Mag de muziek misschien uit?’.

Lichaamstaal

Naast communicatiestijlen maken we tijdens het communiceren gebruik van lichaamstaal (non-verbale communicatie). Ik ben van mening dat je in staat bent beter te communiceren als je dit goed kan beheersen en de lichaamstaal van de ander goed kan begrijpen en hierop kan inspelen. Je kan letten op welk zintuig iemand gebruikt om waar te nemen en daarop inspelen:

  • Iemand kan primair visueel gericht zijn (gericht op wat iemand ziet);
  • Iemand kan primair kinesthetisch gericht zijn (gericht op wat iemand voelt);
  • Iemand kan primair auditief gericht zijn (gericht op wat iemand hoort).

Je kan dit zien aan iemand omdat de ogen hier een grote rol spelen:

  • Bij visueel gericht kijkt iemand vooral naar linksboven of rechtsboven en door het midden;
  • Bij kinesthetisch gericht kijkt iemand vooral naar rechtsonder;
  • Bij auditief gericht kijkt iemand rechtsmidden, links midden, of linksonder.

Als je hierop let, kun je de manier waarop je iets zegt hierop aan laten sluiten. Probeer dan bij een visueel gericht persoon veel te visualiseren in wat je zegt en bij de kinesthetisch gerichte persoon meer over je gevoel te praten. Bij de auditief gerichte persoon zou je, om hierop aan te sluiten, zoiets kunnen zeggen als ‘Ik hoor wat je zegt’.

Zelf vind ik het super leuk om te kijken naar hoe iemand communiceert, wat de communicatiestijl is en wat voor lichaamstaal ik zie en daarop af te stemmen. Als je het probeert zul je merken dat je gesprekken anders gaan verlopen en je je zelfverzekerder voelt.

Succes!

Communicatie & zelfreflectie

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *