Non-verbale-communicatie
Communicatie

Non-verbale communicatie

In communicatie wordt een boodschap (onbedoeld) op meerdere manieren overgebracht, zoals verbaal en non-verbaal. Voorbeelden van non-verbale communicatie zijn:

  • De omgeving

Omgevingsgeluid kan bijvoorbeeld afleiden bij het overbrengen van de boodschap;

  • De relatie met de andere persoon

Status en hiërarchie: wat is de machtsverhouding, is het een zakelijke relatie, vriend(in), familie). Met een vriend(in) of familielid ga je anders om dan met een zakelijke relatie.

  • (Voor)oordelen, meningen en opvattingen

Dit kan gaan over een oordeel of mening over uiterlijk, kleding, hoe iemand praat, geloofsovertuiging, wat iemand zegt, etc.

Een oordeel of mening heeft invloed op je houding en de manier waarop je iets zegt, de toon van je stem verandert zonder dat je het zelf opmerkt. De ander vangt deze non-verbale communicatie op en zorgt bij die persoon voor gedachten en gevoelens. Dit alles zorgt voor ruis, het zorgt ervoor dat de boodschap die jij of de ander eigenlijk wil overbrengen wordt beïnvloed. Neem zoveel mogelijk een neutrale houding aan, dit is van belang voor het verkrijgen van vertrouwelijke informatie. Je gesprekspartner zal zich dan meer op zijn gemak voelen.

  • Aannames

Door aannames te doen ontstaat miscommunicatie. Misschien ben je geneigd te snel te denken dat de ander wel begrijpt wat je bedoelt, of vice versa. Stel daarom vragen om te toetsen of je aannames wel correct zijn.

  • Gevoelens, emoties, gedachten

Angst en onzekerheid kunnen ervoor zorgen dat jij of de ander gevoelens probeert te verbergen en zich daarom anders voordoet.

  • Ervaringen uit het verleden
  • Eigen referentiekader

Het is goed mogelijk dat je gesprekspartner een hele andere opvatting heeft over de betekenis van een woord of zin en daar een andere emotie en gevoel bij heeft dan jijzelf en dan je bedoelt. Hierdoor kan het zijn dat wat je bedoelt niet goed overkomt.

  • Gedrag

Om voor helderheid te zorgen kun je een aantal technieken toepassen:

Vragen stellen

Je kan open of gesloten vragen stellen om informatie te krijgen en om te toetsen of je gesprekspartner je goed begrijpt, of andersom natuurlijk.

Samenvatten

Vraag de ander om een samenvatting te geven van je boodschap. Op deze manier kun je toetsen of je helder genoeg geweest bent en zet je de ander weer op scherp. Door zelf een samenvatting te geven geef je aan dat je hebt geluisterd en ook hier kan de ander checken of de boodschap goed is overgekomen en corrigeren waar nodig. Dit is ter voorkoming van misverstanden. Het kan de ander ook stimuleren meer de diepte in te gaan. Het helpt ook bij een langdradige gesprekspartner en zo blijf je bij het onderwerp.

DebbiesBlog

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *