Communicatie
Het is mij in het verleden overkomen; ik dacht een boodschap goed overgebracht te hebben en later bleek dat de ander dit compleet anders had begrepen. Waar is dit misgegaan? Dat is het interessante deel van communicatie: zorgen dat de ander je boodschap zo compleet en helder mogelijk ontvangt zoals jij dat bedoelt.
In communicatie wordt een boodschap (onbedoeld) op meerdere manieren overgebracht, zoals verbaal en non-verbaal. Hoe de boodschap wordt overgebracht en ontvangen wordt ook nog beïnvloed door factoren, zoals:
- De omgeving (omgevingsgeluid kan bijvoorbeeld afleiden bij het overbrengen van de boodschap);
- De relatie met de andere persoon (wat is de machtsverhouding, is het een zakelijke relatie, vriend(in), familie). Met een vriend(in) of familielid ga je anders om dan met een zakelijke relatie;
- (Voor)oordelen;
- Persoonlijke meningen;
- Aannames;
- Gevoelens, emoties, gedachten;
- Ervaringen uit het verleden;
- Eigen referentiekader;
- Gedrag.
Mede door deze factoren (= ruis) kan een boodschap anders geïnterpreteerd en ontvangen worden dan hoe deze bedoeld is, zie mijn communicatiemodel hierboven. De feedback vanuit de ontvanger is van belang, omdat hieruit kan blijken dat de boodschap niet goed is overgekomen. Ook bij feedback geven speelt ruis een rol.
In mijn blog deel ik tips & tricks met je om helder te communiceren. Deze komen voort uit ervaringen en inzichten die ik de afgelopen jaren heb opgedaan.
Samenvatten in een gesprek
Communicatie kan op drie momenten verkeerd gaan: bij het brengen van de boodschap (encoderen), bij het horen en bij het
‘ Luisteren’ van Leo Buscaglia
"Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven dan doe je niet wat
Non-verbale communicatie
In communicatie wordt een boodschap (onbedoeld) op meerdere manieren overgebracht, zoals verbaal en non-verbaal. Voorbeelden van non-verbale communicatie zijn:De omgeving
Zelfverzekerd door goede communicatie
Ik denk zelf dat je goed communiceren kunt leren. En als je goed communiceert, voel je je meer zelfverzekerd. Je
Vorm en inhoud van een
Een gesprek kun je onder andere indelen in vorm en inhoud. De vorm is hoe je iets bespreekt met elkaar,